COROLLA

Historie sportovních vozů Toyota (část 5)

Corolla, nejznámější rodinný model od Toyoty – a zároveň nejprodávanější vůz světa – do společnosti ryzích sportovních vozů zdánlivě nepatří, ale pravdou je, že pod označením Corolla se v průběhu let představilo několik mimořádně oblíbených sportovních vozů Toyota.

Corolla odhaluje svoji méně známou tvář

Největší ikonou je bezpochyby Corolla (AE86) Levin z poloviny 80. let minulého století. Dokladem je i to, že fanoušci dodnes tento vůz s láskou označují jako AE86 – v japonštině “haši roku”, čili “osmdesát šest" – což je kódové označení podvozku používané Toyotou. V době uvedení na trh přecházely ostatní zástupci modelové řady Corolla – podobně jako většina osobních vozů – na konfiguraci s pohonem předních kol, zatímco tradiční uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol zůstalo vyhrazeno sportovním kupé, jakým byl např. Levin.

/
/
 
/

AE86 bylo zhmotněním snů každého zapáleného řidiče: vysokootáčkový a charizmatický motor 1,6 litru DOHC o výkonu 124 koní ve spojení s podmanivým podvozkem, pohonem zadních kol a nízkou polohou za volantem. AE86 se tak brzo stalo volbou náročných rallyových jezdců a okruhových závodníků, kteří žádali hravý, spolehlivý a rychlý stroj s pohonem zadních kol.

Do širokého povědomí se však AE86 zapsalo především díky své průkopnické roli ve světě driftování a stříbrného plátna. AE86 je dodnes tradiční volbou pro driftovací přehlídky a soutěže; ostatně z důvodu vyváženého jízdního chování a příkladné kontroly se pro něj rozhodla i japonská závodní legenda Toyota AE86 Trueno.

Období GTi

O něco později, v 80. letech minulého století, se na scéně objevila další sportovní Corolla, verze s označením Corolla GTi. V té době byly vysoce žádané standardní rodinné hatchbacky s výkonným motorem, sportovním podvozkem a dravými karosářskými kity - a Corolla GTi se tak trefila přesně do černého.

/
/
 
/
/

Corolla GTi osazená vyladěným motorem o objemu 1587 cm3 – který byl blízkým příbuzným jednotky z modelu Corolla AE86 Levin – s dvěma vačkovými hřídeli (DOHC) a jednobodovým vstřikováním paliva, nabídla agilní odezvu podepřenou maximálním výkonem 130 koní. Ve spojení s hmotností pouhých 1075 kg to znamenalo (ve své době) elektrizující charakter vyplývající ze zrychlení na 100 km/h pod devět sekund a nejvyšší rychlosti dosahující 200 km/h.

Ve snaze zkrotit vyšší výkon, nabídnout řidiči bezprostřední požitek z jízdy a zajistit potřebnou bezpečnost došlo i na vylepšení podvozku a instalaci odvětrávaných brzdových kotoučů na všech čtyřech kolech. Již na první pohled bylo každému jasné – při pohledu zvenčí i uvnitř – že toto není obyčejná Corolla: stačil pohled na sportovní přední nárazník a zadní spoiler, funkční prahové nástavce a markantní označení GTi na karoserii, resp. anatomicky tvarovaná sportovní sedadla nebo tříramenný volant v kabině.

MR2

Historie sportovních vozů Toyota (část 6)

Vaše nastavení pro soubory cookie

Naše webové stránky používají soubory cookie, abychom vám mohli poskytovat lepší služby. Pokud vůči tomu nemáte námitek, používejte tyto webové stránky jako obvykle; v opačném případě se zde můžete informovat o tom, jak nastavení pro soubory cookie změnit.

Potvrďte své předvolby označením zaškrtávacího políčka v případě, že souhlasíte; pokud nesouhlasíte, zaškrtnutí zrušte:

OK