SUPRA

Historie sportovních vozů Toyota (část 4)

Označení Supra, z latinského výrazu pro ‘překračující’ nebo ‘nad’, se ukázalo jako vhodný přídomek pro pravděpodobně nejproslulejší sportovní vůz značky Toyota.

Vzestup Toyoty Supra

Toyota Supra se v roce 1978 na japonském trhu původně představila pod označením Celica XX (na jiných trzích Celica Supra). Delší, širší a výkonnější model s vytříbeným chováním, odvozený od Toyoty Celica a poháněný sametově běžícím šestiválcem, byl dokonalou odpovědí na rozvíjející se trh cestovních vozů v Severní Americe.

V roce 1982 pak Supra dorazila do Evropy s novým ostřejším vzhledem, který vycházel z platformy Toyoty Celica třetí generace. Robustní vytažené lemy blatníků a markantní vyklápěcí světlomety šly ruku v ruce s agilním motorem, v této kategorii považovaným za nezbytnost. Díky tomu pak mimořádně atraktivní Supra skvěle zapadla do designu a kultury 80. let minulého století.

/
/
 
/
/

Netrpělivě očekávaná Supra čtvrté generace z roku 1993, zajímavá svojí dlouhou kapotou a plynulými křivkami, čerpala velkou měrou z tradic modelu 2000GT. Díky lehkým materiálům – kvůli úspoře hmotnosti byla dokonce použita dutá kobercová vlákna – se konstruktérům podařilo ve srovnání s předchůdcem snížit hmotnost o plných 100 kg. Když se k tomu přidal agilní třílitrový motor s dvojitým přeplňováním, výsledek byl ohromující – nováček z Japonska připravil výrobcům supersportů z Itálie a Německa nejednu bezesnou noc.

Toyota Supra se v letech 1995 až 2003 úspěšně zapsala do historie motorsportu díky své účasti v legendárním závodu 24 hodin Le Mans, mimořádně náročných závodech do vrchu Pikes Peak i řadě tuzemských a mezinárodních mistrovství. Vydobyla si tak již legendární postavení, kterému se těší mezi fanoušky vozů Toyota, nejrůznějšími úpravci automobilů, tuningovými specialisty a motoristickými nadšenci z celého světa. Kvůli celosvětovému vývoji byla výroba modelu Supra v roce 2003 ukončena, ale po celém světě najdeme mnoho lidí pevně věřících v to, že duch modelu Supra bude v nepříliš vzdálené budoucnosti opět vzkříšen.

COROLLA
Historie sportovních vozů Toyota (část 5)
Vážíme si vašeho soukromí

Cookies nám umožňují zabezpečit stabilní a správné fungování webových stránek a zobrazovat nabídku, která lépe odpovídá vašim potřebám. Pokud souhlasíte s používáním cookies, klikněte na „Souhlasím“. Pokud chcete vědět více o tom, jak zpracováváme informace, a změnit své individuální nastavení soukromí, přejděte do nastavení cookies.