SUPRA

Historie sportovních vozů Toyota (část 4)

Označení Supra, z latinského výrazu pro ‘překračující’ nebo ‘nad’, se ukázalo jako vhodný přídomek pro pravděpodobně nejproslulejší sportovní vůz značky Toyota.

Vzestup Toyoty Supra

Toyota Supra se v roce 1978 na japonském trhu původně představila pod označením Celica XX (na jiných trzích Celica Supra). Delší, širší a výkonnější model s vytříbeným chováním, odvozený od Toyoty Celica a poháněný sametově běžícím šestiválcem, byl dokonalou odpovědí na rozvíjející se trh cestovních vozů v Severní Americe.

V roce 1982 pak Supra dorazila do Evropy s novým ostřejším vzhledem, který vycházel z platformy Toyoty Celica třetí generace. Robustní vytažené lemy blatníků a markantní vyklápěcí světlomety šly ruku v ruce s agilním motorem, v této kategorii považovaným za nezbytnost. Díky tomu pak mimořádně atraktivní Supra skvěle zapadla do designu a kultury 80. let minulého století.

/
/
 
/
/

Netrpělivě očekávaná Supra čtvrté generace z roku 1993, zajímavá svojí dlouhou kapotou a plynulými křivkami, čerpala velkou měrou z tradic modelu 2000GT. Díky lehkým materiálům – kvůli úspoře hmotnosti byla dokonce použita dutá kobercová vlákna – se konstruktérům podařilo ve srovnání s předchůdcem snížit hmotnost o plných 100 kg. Když se k tomu přidal agilní třílitrový motor s dvojitým přeplňováním, výsledek byl ohromující – nováček z Japonska připravil výrobcům supersportů z Itálie a Německa nejednu bezesnou noc.

Toyota Supra se v letech 1995 až 2003 úspěšně zapsala do historie motorsportu díky své účasti v legendárním závodu 24 hodin Le Mans, mimořádně náročných závodech do vrchu Pikes Peak i řadě tuzemských a mezinárodních mistrovství. Vydobyla si tak již legendární postavení, kterému se těší mezi fanoušky vozů Toyota, nejrůznějšími úpravci automobilů, tuningovými specialisty a motoristickými nadšenci z celého světa. Kvůli celosvětovému vývoji byla výroba modelu Supra v roce 2003 ukončena, ale po celém světě najdeme mnoho lidí pevně věřících v to, že duch modelu Supra bude v nepříliš vzdálené budoucnosti opět vzkříšen.

COROLLA

Historie sportovních vozů Toyota (část 5)

Vaše nastavení pro soubory cookie

Naše webové stránky používají soubory cookie, abychom vám mohli poskytovat lepší služby. Pokud vůči tomu nemáte námitek, používejte tyto webové stránky jako obvykle; v opačném případě se zde můžete informovat o tom, jak nastavení pro soubory cookie změnit.

Potvrďte své předvolby označením zaškrtávacího políčka v případě, že souhlasíte; pokud nesouhlasíte, zaškrtnutí zrušte:

Zlepšují zabezpečení webových stránek Toyota a poskytují uživateli minimální služby.

Zlepšují vám poskytované služby prostřednictvím analýz, rozevíracích anket, celkových schopností a monitorování.

Slouží k uchování vašich údajů pro přihlášení do systému a vylepšují uživatelské prostředí tím, že uchovávají vybrané volby.

Umožňují plně využívat všech možností rozhraní, slouží k uložení záznamů o navštívených stránkách nebo informují o místních službách ve vašem okolí. Mohou souviset s cílenou reklamou na webových stránkách Toyota i mimo ně.