Toyota Corolla slaví padesátiny

Životní pouť nejoblíbenějšího vozu světa

V roce 1966, kdy se Toyota chystala k historickému uvedení modelu Corolla, se Rusko a Spojené státy utkávaly ve fascinujícím závodu v dobývání vesmíru a fanoušci skupiny Beatles nedočkavě čekali na další úspěšný hit. Corolla, v současnosti nejoblíbenější automobil světa s více než 40 miliony prodaných vozů, dosáhla dalšího neuvěřitelného milníku: 50 let výroby

Model, jenž si vypůjčil označení od kruhu okvětních lístků, byl navržen s cílem naplnit měnící se potřeby Japonců, kteří během prudkého hospodářského rozvoje v polovině 60. let potřebovali dojíždět do zaměstnání. Touha lidí svobodně se přesouvat vlastním automobilem stále rostla, což vedlo ke vzniku ústředních zásad, kterých se automobilka drží dodnes: neustávat ve vývoji a naplňovat potřeby zákazníků bez ohledu na zemi, ve které žijí.

Díky této filozofii v duchu ‘Vždy o krok napřed’ si Corolla dokázala udržet status lidového vozu, jenž zhmotňuje cenově dostupný, spolehlivý a snadno použitelný způsob dopravy.

 
Vytvořili jsme seznam vybraných hlavních rysů Toyoty Corolla za poslední půlstoletí, od prvopočátků tohoto modelu až po současný stav.

/
 
Zrození koruny květu: 1966-1970

Tým konstruktérů a návrhářů modelu Corolla pod vedením šéfa vývoje Tatsua Hasegwy dostal za úkol získat si srdce zákaznické veřejnosti. Hlavní zásadou vývojového programu bylo již od počátku vytvořit vůz se sportovním vzhledem i jízdním charakterem. 
 
Nový revoluční vůz se nabízel v různých karosářských variantách (jako dvou- nebo čtyřdveřový sedan, resp. dvoudveřové kombi) a používal řadu nových technologií, které se tímto na japonském trhu objevily vůbec poprvé, jako např. zavěšení typu McPherson nebo čtyřstupňovou převodovku.

/
/
 
Zbrusu nová Corolla: 1970-1974

Když se výroba Toyoty Corolla první generace chýlila ke konci, stáli konstruktéři a návrháři před nelehkým úkolem navázat na úspěchy prvního slavného modelu. Ve stejném roce, kdy byla vyrobena Corolla s pořadovým číslem 1 milion, byl uveden model druhé generace, navržený zcela od nuly jako ‘zbrusu nová Corolla’.
 
Zatímco zvenčí zaujalo ztvárnění s jemně vedenými křivkami karoserie, pod povrchem našly místo větší listové pružiny, které se podepsaly na vyšší jízdním pohodlí a lepší ovladatelnosti. Corolla Levin z roku 1972 s proslulým motorem 2T-G se stala oblíbenou volbou všech fanoušků sportovních vozů.

/
/
/
 
Ekologičtější a štíhlejší nová Corolla: 1974-1979

V náročném období uplatňování přísných emisních předpisů se zrodila Corolla třetí generace, která si vyžádala speciální vývoj motoru a výfukové soustavy, aby nový model splňoval všechny požadavky pro uvedení na trh. Toyota proto jako průkopník představila katalyzátor, tedy technologii, která se používá dodnes.
 
Při vývoji této ekologičtější a hospodárnější Corolly se uplatnila i další moderní technologie - aerodynamický tunel - přičemž výsledky testování v tomto tunelu se odrazily ve vnějším designu, který přinesl nižší odpor vzduchu za jízdy. Corolla nabídla celé posádce vylepšený interiér, jehož kvalita a ergonomie připomínala vozy vyšší cenové kategorie.

/
/
 
Corolla aerodynamických tvarů: 1979-1983

Po skončení celosvětové ropné krize, kdy japonské hospodářství začalo vykazovat známky zotavení, se v atmosféře plné optimizmu objevila Corolla čtvrté generace. Jelikož v návrhu automobilů hrála stále větší roli aerodynamika, konstruktéři Toyoty Corolla strávili přes 400 hodin laděním tvarů karoserie tohoto modelu v aerodynamickém tunelu.
S ohledem na stále věrnější zákaznickou základnu se Corolla nesměla nijak radikálně odchýlit od zažitého designu a vlastností, a tak vnější vzhled prodělal jen menší evoluci spočívající v drobnějších změnách ostrých křivek celkově hranatější karoserie.

/
/
/
 
Corolla navržená pomocí počítače: 1983-1987

Nový manažer vývoje Fumio Agetsuma ve snaze představit Corollu páté generace jako maximálně pokrokový vůz prohlásil, že tento model by měl nabídnout zásadní průlom ve všech oblastech, kde se to podařilo první Toyotě Corolla. Tento nový model tak byl vůbec prvním, při jehož konstrukci se uplatnily počítače, které ušetřily čas a prostředky při návrhu motoru a exteriéru.
 
Nový vůz se šikmou přídí a klínovým tvarem zaoblené karoserie jako první využíval pohon předních kol, což z pohledu konstrukce představovalo nemalou výzvu.

/
/
 
Corolla opravdové kvality: 1987-1991

Klíčovým cílem vývoje šesté generace Toyoty Corolla byla kvalita; nejen vozu samotného, ale i prostřednictvím pocitů, které dokázal evokovat v jeho majiteli. Zásadní bylo, aby nový model přinesl nejen uspokojení, ale aby svojí vyšší kvalitou dokázal nadchnout. 
 
Více než stovka dodavatelů dílů obdržela přes 2000 návrhů na zlepšení, které měly přispět ke zlepšení nejrůznějších aspektů tohoto vozu, od snížení hlučnosti až po uplatnění měkčených materiálů v oblasti přístrojové desky a spínačů. Nebylo pochyb o tom, že vznikne nejkvalitnější Corolla v dosavadní historii.

/
/
/
 
Corolla pro uchování vzácných rodinných vzpomínek: 1991-1995

Cílem vývoje Toyoty Corolla sedmé generace bylo zaujmout zákazníky šarmem a osobitostí ve třech klíčových oblastech: stylový design, jízdní schopnosti a bezpečnost/spolehlivost.
 
Konstruktéři věnovali pozornost i drobným detailům, stejně tak jako dostatečné nabídce místa pro rodinné potřeby. Zároveň usilovali o vytvoření takového vozu, který by dokázal nabídnout větší míru uspokojení zákazníků se spoustou příjemných rodinných vzpomínek na cestování s Corollou.

/
/
 
Corolla je jedničkou: 1995-2000

Středem pozornosti konstruktérů osmé generace Toyoty Corolla byly otázky životního prostředí i hospodářství. Na pozadí stagnujícího tuzemského hospodářství se vývojový tým snažil připravit vůz v souladu s přáními zákazníků: s nižšími ekologickými dopady, nižší spotřebou a nižšími náklady spojenými s vlastnictvím i údržbou.
 
A přesně to se jim podařilo – vznikl vůz schopný oslovit nejrůznější zákazníky napříč generacemi i národnostmi, jenž se stal vůbec nejprodávanějším modelem v Japonsku – a také po celém světě (s úhrnnými celosvětovými prodeji přes 22 milionů vozů) – s nižšími celkovými náklady na vlastnictví, v této generaci ještě bezpečnější, tišší a kvalitnější.

/
/
/
 
Corolla pro 21. století: 2000-2006

Toyota Corolla deváté generace, poprvé navržená přímo v Evropě, měla za úkol odpoutat se od minulosti a nastolit nové normy pro 21. století. 
 
Nový model byl navržen zcela od nuly podle filozofie cenové dostupnosti, snadného používání a spolehlivosti. Jeho charakteristickým znakem byla kvalita interiéru – např. v podobě špičkového optitronového displeje v přístrojovém štítu – a současně jízdní pohodlí srovnatelné s vozy vyšší cenové třídy.

/
/
 
Skutečně globální Corolla: 2006-2013

Čtyřicáté výročí uvedení modelu Corolla bylo příhodným milníkem k uvedení nového stylistického směru. Manažer vývoje modelu desáté generace Soičiro Okudaira si stanovil cíl, aby nový model dosáhl úspěchu v nejširším světovém měřítku.
 
Dynamické schopnosti měly být srovnatelné s nejlepšími konkurenty z Evropy, zatímco snadná použitelnost a prostornost vycházela z požadavků severoamerického trhu. V rámci vývoje se konstruktéři drželi pravidla "dojmu do pěti minut", kdy zákazník měl poznat vyšší kvalitu nové Corolly během prvních pěti minut své první jízdy s tímto vozem.

/
/
/
 
Silná zůstává silnou: Od roku 2013 do současnosti

V době překonání milníku 40 milionů vyrobených vozů s označením Corolla se na silnicích poprvé objevila Toyota Corolla jedenácté generace – s typickou důvěryhodností, stylem a kvalitou odpovídající nejprodávanějšímu vozu světa. Nová Corolla, pyšnící se novým dynamickým vzhledem, prémiovým zpracováním interiéru (včetně nové multimediální soustavy Toyota Touch 2®) a řadou bezpečnostních systémů je technicky nejvyspělejší Toyotou Corolla v dosavadní historii.

/
/
 

V roce 2016 se model pyšní doposud nejvyšší úrovní kvality i atraktivity, což znamená, že Corolla i po 50 letech stále hraje první housle. Stylová maska chladiče, LED světlomety a litá kola propůjčují vozu novou inspirující podobu; díky modernizované multimediální soustavě, vylepšenému interiéru a technologiím Toyota Safety Sense se Corolla stává vozem, v němž budete rádi trávit svůj čas a také o něm mluvit.

/
/

O významu padesátileté historie modelu Corolla svědčí i to, že se dnes vyrábí v 15 závodech Toyota po celém světě, prodává ve více než 150 zemích či regionech a představuje plnou pětinu ze všech prodaných vozů v bezmála 80leté historii značky Toyota.
 
Přestože se Corolla může pochlubit bohatou historií naplněnou mnoha úspěchy v oblastech technologií, designu a kvality, zůstává věrna své původní filozofii předvídání potřeb zákazníků ve snaze nabídnout vůz, který dokáže naplňovat přání zákazníků z celého světa. 
 
Automobilová ikona má všechny předpoklady k dalšímu dlouhému životu. To znamená spoustu dalších let s Toyotou Corolla…

Toyota Corolla slaví padesátiny
Zásady pro soubory cookie

TMCZ využívá technologii cookie pro zlepšení stránek TOYOTA. Svůj webový prohlížeč můžete nastavit tak, aby cookies nepřijímal zde.