TOYOTA GAZOO Racing vyhrála Šest hodin Šanghaje

Čtvrté vítězství v rámci letošního světového šampionátu

2017-11-06

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing dominoval podniku Šest hodin Šanghaje, kde si i přes frustrující okolnosti dojel pro čtvrté vítězství v rámci letošního světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC).

Toyota : Shanghai : FIA WEC

Jako první proťala cílovou pásku Toyota TS050 HYBRID č. 8 (Sébastien Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakajima), která nadělila nejlepšímu ze soupeřů více než kolo, a dojela si tak pro třetí vítězství továrního týmu TOYOTA v Šanghaji. Dalším bonusem bylo i zaznamenání nejrychlejšího kola v tomto závodu.

Tým byl na nejlepší cestě opět obsadit první dvě místa, avšak zabránila tomu kolize v závěru závodu, kdy došlo k poškození TOYOTY TS050 HYBRID č. 7 (Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López). Tento vůz nakonec dojel jako čtvrtý.

Toyota : Shanghai : FIA WEC
Toyota : Shanghai : FIA WEC

Díky tomuto výsledku TOYOTA nastoupí do posledního závodu letošní sezóny v Bahrajnu (18. listopadu) se čtyřmi vítězstvími na kontě, tedy stejně jako Porsche. Souboj o oba mistrovské tituly je však již rozhodnutý, a tak se světovým šampionem roku 2017 stane tovární tým Porsche, resp. jezdecká sestava Timo Bernhard, Earl Bamber a Brendon Hartley.

Po zahájení závodu vyrazil z pole position jako první José s vozem č. 7. Sébastien o původní postavení přišel, ale později se mu podařilo oba vozy Porsche předjet. Kvůli 26 nasazeným vozům bylo zvládání provozu na trati poměrně náročné, a tak José po 30 minutách zaznamenal kolizi s vozem č. 26 kategorie LMP2, čímž ztratil osm sekund a propadl se na třetí místo.

Toyota : Shanghai : FIA WEC

Tuto pozici dokázal zlepšit a před koncem první hodiny závodu během první zastávky v boxech předával vůz č. 7 Kamuimu na druhém místě průběžného pořadí. Jezdecká sestava vozu č. 8 se rozhodla na rozdíl od sesterské Toyoty nepřezouvat, a tak se Sébastien opět ujal vedení.

Po dvou hodinách všechny vedoucí vozy zajely na druhou zastávku v boxech: Kamui na čele s vozem č. 7, v těsném závěsu za ním Anthony s vozem č. 8 a novým obutím. Oba měli pohodlný náskok před Porsche č. 2, přičemž Porsche č. 1 zaostávalo dokonce o celé kolo.

Toyota : Shanghai : FIA WEC
Toyota : Shanghai : FIA WEC

Anthony přezul na nové pneumatiky a převzal od Kamuiho vedení; poté zaznamenal několik rychlých časů na kolo, a ještě tak zvýšil svůj náskok před odmávnutím žlutým praporkem na celé kolo, během nějž obě Toyoty TS050 HYBRID zajely do boxů – vůz č. 7 přezul dvě pneumatiky a za volant usedl Mike.

Oba vozy TS050 HYBRID pokračovaly na čele i po uplynutí poloviny závodu a stabilně dosahovaly lepších časů než konkurenti. Dvě hodiny před koncem závodu Kazuki předjel o kolo zaostávající Porsche č. 2 (na průběžném třetím místě) a Toyoty mírně zvolnily tempo, aby zamezily zbytečnému riziku.

Toyota : Shanghai : FIA WEC

Necelou hodinu před koncem závodu zajely Toyoty naposledy do boxů, kdy Sébastien s vozem č. 8 přezul na nové pneumatiky, zatímco José pouze doplnil palivo s cílem udržet si první místo. Bohužel kvůli kontaktu s vozem Porsche GT č. 91 došlo k poškození levé zadní části Toyoty č. 7, což znamenalo zdržení 13 minut v boxech.

Díky rychlé práci mechaniků se vůz opět mohl vrátit na trať a projet za mávání šachovnicovým praporkem na čtvrtém místě, sedm kol za vítězem. Sébastien si dojel pro druhé vítězství.

Toyota : Shanghai : FIA WEC
Toyota : Shanghai : FIA WEC
Hisatake Murata, prezident týmu:

„Ze zisku čtvrtého vítězství v této sezóně máme hezký pocit. Chválím všechny členy týmu za jejich skvělou práci během tohoto víkendu. Byli jsme nejrychlejší během všech tréninků, získali jsme pole position a také vyhráli závod. Myslím, že jsme si zasloužili první dvě místa, a je tedy škoda, že jsme ztratili čas těsně před koncem závodu kvůli střetu s pomalu jedoucím vozem. Blahopřejeme Porsche k získání mistrovského titulu pro závodní jezdce i v bodování továrních týmů. Budeme bojovat i v posledním závodu, kdy chceme tuto sezónu zakončit dalším vítězstvím.“

TS050 Hybrid, vůz č. 7 (Mike Conway, Kamui Kobajaši, José María López)

Závod: 4. místo, 188 kol, 7 zastávek v boxech
Startovní rošt: 1. pozice
Nejrychlejší kolo: 1 min 46,033 s

Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7):

„S přezouváním to dnes nebylo snadné, zejména ve druhém úseku, ale drželi jsme se. Bohužel jsme dvakrát ztratili vedení kvůli nehodám. Mohlo to dnes být první a druhé místo se spoustou bodů pro tým; ale nakonec to nedopadlo. Blahopřejeme vozu č. 8, vítězství si zasloužili, takže všechna čest.“

Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7):

„Byl to pro nás velmi nešťastný závod. Měli jsme dobrý vůz, ale trochu jsme bojovali s obutím. I tak se nám dařilo bojovat o vítězství. Nevzdávali jsme to, ale je škoda, že kvůli poslední nehodě jsme se propadli na čtvrté místo. V Bahrajnu budeme tlačit na lepší umístění.“

José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7):

„V mém druhém úseku to bylo kvůli obutí těžké. Pak jsem měl nehodu s vozem kategorie GT. Byla to určitě moje chyba, ale situace byla komplikovaná. V zatáčce č. 13 jsem jel vnitřní stranou, během každého závodu to tak párkrát uděláte a není to problém. Podívám se na video a vezmu si z toho ponaučení.“

TS050 HYBRID vůz č. 8 (Sébastien Buemi, Anthony Davidson, Kazuki Nakajima)

Závod: 1. místo, 195 kol, 6 zastávek v boxech
Startovní rošt: 3. pozice
Nejrychlejší kolo: 1 min 45,892 s

Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8):

„Pro náš vůz je to úžasný výsledek. Skvěle jsme bojovali s naším sesterským vozem a je prostě škoda, že jsme si nedojeli pro první dvě místa. Celý tým odvedl skvělou práci, když jsme to po několika obtížných závodech dotáhli na navazující vítězství. Doufejme, že i v Bahrajnu budeme schopni bojovat o první místo, a nakonec tuto sezónu získáme více prvních míst než Porsche. Nyní oslavme toto vítězství a vychutnejme si poslední souboj v Bahrajnu.“

Anthony Davidson (TS050 HYBRID, vůz č. 8):

„Je skvělé opět vybojovat vítězství poté, co jsem se skutečně dostal k volantu, na rozdíl od Fuji! Tentokrát to tedy mohu pořádně oslavit. Vůz jel skvěle. V kvalifikacích se nám nedařilo tolik jako vozu č. 7, ale v závodu jsme měli nejlepší vůz. Chci poděkovat celému týmu našeho vozu, protože jsme nasadili správnou strategii a výborně jsme zvládli zastávky v boxech. To bylo dobrým předpokladem k dnešnímu vítězství.“

Kazuki Nakajima (TS050 HYBRID, vůz č. 8):

„Moc díky celému týmu za tak výborný vůz a také celé posádce v boxech. Moji stájoví kolegové odvedli výbornou práci, ale já jsem s vozem hodně bojoval kvůli provozu i spoustě zbytků od pneumatik na trati. Nějaký čas jsem ztratil, ale vydrželi jsme a měli jsme dobré tempo k vítězství o kolo. Jsem šťastný za výsledek závodu a nyní je cílem opět zvítězit v Bahrajnu.“

Výsledky závodu Šest hodin Šanghaje:
  1. místo TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 195 kol
  2. místo Porsche (Bernhard/Bamber/Hartley), vůz č. 2 +1 kolo
  3. místo Porsche (Jani/Lotterer/Tandy), vůz č. 1 +1 kolo
  4. místo TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 +7 kol
  5. místo Rebellion (Canal/Prost/Senna), vůz č. 31 +12 kol
  6. místo Alpine (Lapierre/Menezes/Negrao), vůz č. 36 +12 kol
O účasti týmu TOYOTA GAZOO Racing ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC):

Světového šampionátu vytrvalostních soutěží WEC se TOYOTA poprvé zúčastnila v roce 1983, kdy zahájila své dlouholeté aktivní angažmá ve vytrvalostních soutěžích. Od roku 1985 byly vozy TOYOTA nasazeny již v 19 závodech 24 hodin Le Mans, přičemž nejlepším umístěním bylo druhé místo v pěti různých ročnících. V roce 2012 vstoupila TOYOTA do obnoveného světového šampionátu vytrvalostních soutěží WEC, kdy využila odborných zkušeností technického střediska TOYOTA Higashi-Fuji (zajišťuje vývoj hybridního hnacího ústrojí) s podporou společnosti TOYOTA Motorsport GmbH a jejího zázemí pro vývoj podvozku.

V multinárodním týmu působí i konstruktéři z oddělení motorsportu a hybridních pohonů automobilky TOYOTA, kteří nové technologie a know-how následně uplatňují při vývoji sériově vyráběných modelů. Od roku 2012 získala TOYOTA celkem čtrnáct prvních startovních pozic a dokázala zvítězit v patnácti závodech a vybojovala celkem 40 pódiových umístění. V roce 2014 tento tým získal mistrovský titul pro závodní jezdce i pohár konstruktérů s vozem TS040 HYBRID a o rok později TOYOTA oslavila 30 let od své první účasti na Le Mans.

Zásady pro soubory cookie

TMCZ využívá technologii cookie pro zlepšení stránek TOYOTA. Svůj webový prohlížeč můžete nastavit tak, aby cookies nepřijímal zde.