Mistrovský titul s Toyotou Yaris WRC

2019-10-29

Jezdec týmu TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) Ott Tänak se společně s navigátorem Martinem Järveojou zapsali do historie. Druhým místem na rallye ve Španělsku si pojistili svůj první titul ve světovém rallyovém šampionátu FIA.

Od roku 2004 získali mistrovskou korunku WRC pouze tři různí jezdci, a třetím je právě Tänak. Společně s Järveojou jsou navíc prvními Estonci, kterým byl tento úspěch dopřán. Titul pro závodní jezdce získává Toyota popáté v historii, a navíc poprvé od triumfu Didiera Auriola v roce 1994.

Tänak letos zvítězil zatím v šesti z 12 podniků. Do předposledního kola této sezóny startoval s náskokem 28 bodů v rámci hodnocení šampionátu. V jediném podniku sezóny se skutečně smíšeným povrchem dojel Tänak celkově pátý; nejdříve absolvoval úvodní den na šotolině a následně se v sobotu díky čtyřem vítězným erzetám za sebou na asfaltu posunul na třetí pozici.

V neděli zahajoval s pohodlným náskokem před dalším jezdcem v pořadí, nicméně k pojištění titulu mistra světa stále potřeboval výrazně tlačit na pilu v závěrečné Power Stage.

V neuvěřitelném průjezdu rychlostní zkouškou o délce 20,72 km překonal druhého nejrychlejšího o 3,6 sekundy, čímž vybojoval všech pět bonusových bodů, a navíc i celkové druhé místo v závodu.

Jari-Matti Latvala dojel jako pátý se ziskem několika důležitých bodů do mistrovství továrních týmů, kde má Toyota stále šanci zvítězit v nadcházejícím finálním kole sezóny v Austrálii – na vedoucí tým ztrácí pouhých 18 bodů. Kris Meeke se po odstoupení ze závodu v sobotu dopoledne kvůli nehodě opět vrátil do akce v neděli podle pravidel pro restart.

Jezdec Takamoto Katsuta, zařazený do programu Rally Challenge Program týmu TOYOTA GAZOO Racing, úspěšně zakončil svůj druhý podnik nejvyšší úrovně se samostatně nasazeným vozem Toyota Yaris WRC, a i přes zpomalení kvůli sobotní technické závadě opět prokázal slušný pokrok.

Toyota Yaris WRC
Tommi Mäkinen (šéf týmu)

„Jedná se o historický úspěch: máme nového mistra světa. Je to velká odměna pro všechny členy týmu za jejich úsilí, které po celou sezónu na cestě k tomuto cíli prokazovali společně s Ottem a Martinem. Ott byl tento víkend pod velkým tlakem. Vím, jaké to je, a myslím jen málokdo si dokáže představit, co to znamená. To, co předvedl během Power Stage, udělat to správné k zisku titulu, to bylo naprosto úžasné. Druhé místo nám pomohlo i v rámci šampionátu továrních týmů. Stále máme šanci v Austrálii a dáme do toho maximum.“

Ott Tänak (jezdec, vůz č. 8)

„Vlastně nevím, co v tuto chvíli říci. Tlak tento víkend byl na zcela jiné úrovni. Toto bylo mým životním cílem. Věděl jsem, že se nesmím dopustit žádných chyb, ale také jsem musel dosáhnout dobrého výsledku, aby to vyšlo. Takže to byl masivní tlak a zpočátku bylo obtížné si na to zvyknout. Ale ke konci se mi nějak podařilo uvolnit se a dostat do obvyklé závodní nálady.

Ráno jsem měl z vozu dobrý pocit a dokázal jsem jet ve správném tempu, ale Dani [Sordo] byl vždy trochu rychlejší, takže mi bylo jasné, že v Power Stage bude těžké vybojovat body, které potřebujeme. Hodně jsem tlačil na pilu, což se nakonec vyplatilo. Během své kariéry jsem musel překonat hodně překážek, takže je krása, že se mi to nakonec podařilo. Díky celému týmu; odvedli skvělou práci.“

Toyota GAZOO Racing
Konečná klasifikace, Katalánská Rallye:

1 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) 3 hod 7 min 39,6
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) +17,2 s
3 Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +17,6 s
4 Sébastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC) +53,9 s
5 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +1 min 0,2 s

Rallyoví Mistři Světa, kteří dosáhli titulu s Toyotou:

1990: Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
1992: Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
1993: Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
1994: Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
2019: Ott Tänak (Toyota Yaris WRC)

A co bude následovat?

Závodní sezónu zakončuje podnik Rallye Austrálie (14.-17. listopadu 2019), pořádaný na pestrých šotolinových cestách v kombinaci úzkých a zatáčkovitých lesních tratí a rychlých plynulých úseků v otevřené krajině.

Vaše nastavení pro soubory cookie

Naše webové stránky používají soubory cookie, abychom vám mohli poskytovat lepší služby. Pokud vůči tomu nemáte námitek, používejte tyto webové stránky jako obvykle; v opačném případě se zde můžete informovat o tom, jak nastavení pro soubory cookie změnit.

Potvrďte své předvolby označením zaškrtávacího políčka v případě, že souhlasíte; pokud nesouhlasíte, zaškrtnutí zrušte:

OK