Prodejní a servisní místa Otestujte si Toyotu Sestavte si Toyotu Financování Toyota

PŘÍBĚH HILUXU

Porozumění legendě

Hilux, který je proslulý svou schopností poradit si se všemi typy obtížných podmínek - včetně Severního a Jižního pólu či Dakarské rallye, se stal volbou číslo jedna při nákupu výkonného "tažného koně".

Jeho neochvějná pověst byla vybudována sedmi generacemi nepřetržitého vývoje a testování v těch nejextrémnějších podmínkách. Od zrádných ledových hřebenů až po aktivní vulkán - hranice nemožného se stále posouvají.

Abychom však zcela porozumněli této legendě, musíme se nejprve vrátit tam, kde to vše začalo...

Začátek

Původní návrhy, které vznikly roku 1968 v závodě Hino Motors, stavěly na ryzí funkčnosti automobilu. Byly však poměrně rychle nahrazeny novými, které měly za cíl oslovit zákazníky požadující spolehlivý, odolný a zároveň pohodlný způsob přepravy.

První modely byly vybaveny čtyřválcovým zážehovým motorem série R o zdvihovém objemu 1,5 l, s nímž dosahovaly nejvyšší rychlost 130 km/h. Později byl tento motor nahrazen výkonnějším a živějším agregátem o objemu 1,6 l. V roce 1979 byl představen první model s pohonem všech kol, což bylo výsledkem poptávky zákazníků po větším výkonu a všestrannosti vozu. To umožnilo lidem zdolávat i těžší terén a zažívat dobrodružství na nezpevněných horských komunikacích či blátivých cestách.

/
/

Postupem času se Hilux (kombinace anglických slov high a luxury) více přizpůsoboval novým požadavkům, a ačkoliv byl původně vyvinut jako ryze užitkové vozidlo, jeho další vývoj se více přibližovat rodinnému vozu pro každodenní provoz.


V roce 1983 Toyota rozšířila modelovou řadu o verzi double-cab pro rodiny, které upřednostňují komfortní moderní automobily se schopnostmi terénního vozu. Svou velikostí Hilux umožnil přepravu takřka všeho, od nářadí až po vybavení pro rodinný výlet. To vedlo k vývoji univerzálních sportovních modelů s lepšími parametry pro volný čas, s vyšší kabinou a lepší protihlukovou ochranou, které se staly jakýmsi můstkem mezi užitkovým a rodinným vozem.

/
Test Top Gearu

Netrvalo to dlouho a Hilux si získal reputaci nezdolného vozu, díky které se dostal do pořadu Top Gear - britské televizní motoristické show - která otestovala jeho kvality více než nevšedním způsobem. Jejich cílem bylo totálně zničit Hilux roku výroby 88, který měl najeto již 190 000 mil. Redaktoři se zaměřili na všechny způsoby "mučení" automobilu: vymáchali jej v mořské vodě, naráželi do něj demoliční koulí, zvrhli na něj karavan a nakonec ho zapálili. Ačkoliv vůz "utrpěl těžká zranění", byl schopen po krátké opravě běžným nářadím provozu.

/

Top Gear tím neskončil. V roce 2007 podnikli s moderním modelem (rok výroby 2005) náročný test - jízdu na Severní pól, kterou do té doby žádné motorové vozidlo neabsolvovalo. Automobil byl pouze lehce modifikován, měl větší kola, širší pneumatiky, ochranný podvozkový kryt a také několik drobných doplňků.

Poté moderátor James May pro názornou ukázku přechodu od ledu k ohni zavedl svůj Hilux do chřtánu aktivního vulkánu na Islandu, z něhož si odvezl pár vzorků lávy. To ještě více pozvedlo reputaci nepřemožitelnosti modelu Hilux mezi zákazníky všech generací.

/
/
Extrémní terén

V roce 2008 islandská společnost Arctic Trucks specializující se na úpravy vozidel do nehostinných podmínek modifikovala čtyři modely Toyota Hilux určené jako doprovodné vozy závodu Amundsen Omega 3 Pole Race na Jižní pól. Tyto čtyři vozy byly vybaveny moderní technologií, která využívá tepla motoru k rozmrzání sněhu a umožňuje provoz motoru i za velmi mrazivých teplot (nižších než -30°C). Jízdu v nekompromisním terénu s ledovými hřebeny, hlubokým sněhem a přes skryté průrvy v ledu zvládal Hilux lépe než tradiční sněhové rolby. Hilux se ukázal být rychlejší, hospodárnější a ekologičtější, a to s minimálními emisemi CO2.

Hilux je neustále testován v nejextrémnějších přírodních podmínkách na světě a existuje jen málo náročnějších terénů, než jsou na Rallye Dakar. Ta je známa jako jeden z nejobtížnějších vytrvalostních závodů, v němž vozidla musí překonávat v pekelném vedru písečné duny, horské kaňony a hluboké blátivé brody.

/

V roce 2014 dokončilo tuto dálkovou rallye pouze 204 vozidla z 450 startujících. Grandiozní 9 500 kilometrů dlouhá trať vedoucí Argentinou a Chile zahrnuje 5 000 závodních kilometrů rozdělených do 13 etap. Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz dokončili rallye na celkovém čtvrtém místě a zvítězili v kategorii T1.1 pro upravené cross-country vozy s benzinovým motorem a pohonem 4x4. S modelem Hilux jsme obsadili 6 míst v první třicítce klasifikovaných vozů.

Tak si to shrňme: nezdolná Toyota Hilux procestovala celý svět, podmanila si všechny terény a po sedmi generacích změnila způsob naší mobility. Je stvořena, aby překonávala extrémní horko, ledový chlad a dokonce i nárazy demoliční koule. Není to jen automobil pro všední provoz a můžeme se jistě těšit na další generace tohoto mimořádného vozu.

Jestliže se chcete stát součástí rodiny Hilux, objevte nejnovější modelovou řadu zde

Zásady pro soubory cookie

TMCZ využívá technologii cookie pro zlepšení stránek TOYOTA. Svůj webový prohlížeč můžete nastavit tak, aby cookies nepřijímal zde.