1. Nová auta
  2. Tradice
Chci...
Chci...

Od Toyoty GR Supra GT4 k závodním tradicím

Od roku 2020 se vozy GR Supra GT4 zúčastnily více než 280 závodů, kde svoji konkurenceschopnost prokázaly 37 vítězstvími v příslušné kategorii a 82 pódiovými umístěními. V roce 2022 se vozy GR Supra GT4 zúčastní více než tuctu šampionátů na třech kontinentech.

Další účasti v motoristickém sportu

TOYOTA GAZOO Racing se zapojuje do předních motoristických soutěží po celém světě, od světového šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC) přes světový rallyový šampionát (WRC) až po závod 24 hodin Nürburgringu. V zápalu boje posouváme kupředu vlastní pracovníky, vymýšlíme nové technologie a vyrábíme stále lepší automobily.

V návaznosti na koncepční model GR Supra GT4 Concept z roku 2019 jsme připraveni posílit naše zaměření na zákaznický program motorsportu prostřednictvím zcela nového závodního vozu GR Supra GT4. Náš stroj připravený k závodnímu nasazení, postavený na vyváženém podvozku sériového vozu a velmi tuhé a lehké karoserii, nabízí zákaznickým týmům i nadšencům z řad jednotlivců jednoduchou a relativně levnou cestu k evropskému seriálu GT4.

Připraven k závodnímu nasazení

Model GR Supra GT4 vyvinula společnost TOYOTA GAZOO Racing Europe (TGR-E) pro jezdce všech schopností. Nabízí jim řadu jedinečných funkcí, jako např. systém pohonu „Intelligent GT4 Racing System“, který minimalizuje odvádění pozornosti od řízení a umožňuje jezdci plně se soustředit na samotný závod.

 


Schopnosti vyrazit na závodní tratě

Sériový řadový šestiválec 3,0 litru s jedním turbodmychadlem typu Twin Scroll byl odladěn na 430 koní; spolupracuje se 7st. sportovní automatickou převodovkou s řazením pomocí páček pod volantem a mechanickým samosvorným diferenciálem. Vysoký výkon a spolehlivosti garantuje závodní výfuková soustava Akrapovič a maziva Ravenol.

Precizní ovladatelnost

Přední splitter i zadní křídlo jsou vyrobeny z kompozitu vyztuženého biovlákny, což přispělo ke snížení celkové hmotnosti vozidla na 1350 kg. Systém zavěšení kol používá přední vzpěry McPherson, uspořádání typu multi-link na zadní nápravě a nastavitelné sportovní tlumiče KW vpředu i vzadu pro konzistentní a přesný handling.

Zpětná vazba a výkony na limitu

S ohledem na uklidňující pocit jistoty a výkony na limitu je brzdová soustava vylepšena specifickými závodními třmeny Brembo – šestipístkovými vpředu a čtyřpístkovými vzadu. Litá závodní kola OZ Racing s pěticí otvorů pro šrouby jsou obuta do pneumatik Pirelli 305/660 pro ještě lepší jízdní schopnosti.

Bezpečnost jezdce

S ohledem na maximální bezpečnost jezdce se používá vysokopevnostní bezpečnostní klec zabudovaná do lehké ocelové karoserie a závodní sedadlo se šestibodovými bezpečnostními pásy podle standardu FIA. Účelný interiér doplňuje přístrojový panel z uhlíkových vláken a volant navržený speciálně pro soutěže GT4.

Výkonové specifikace

Řadový šestiválec, jedno turbodmychadlo typu Twin Scroll

Zdvihový objem motoru   
2998 cm3
Výkon motoru
430 k
Točivý moment motoru 650 Nm
Hmotnost 1350 kg
Délka 4460 mm
Šířka 1855 mm
Výška 1250 mm
Převodovka 7st. automatická s řazením pomocí páček pod volantem,
pohon zadních kol

Závodní Supra

Dvě slova, která nostalgicky přenášejí celou generaci fanoušků motoristického sportu a hráčů Gran Turismo® zpět do poloviny 90. let ke kultovním vozům Castrol TOMS Supra GT a modelům Supra GT LM, kovaným v mnoha závodních soubojích. Na žebříčky motorsportu se však GR Supra začala šplhat až počátkem 80. let minulého století. V motoristickém sportu sice dosáhla zdaleka největších úspěchů GR Supra čtvrté generace, však i provedení A60 a A70 zaznamenala nemalé úspěchy v nejrůznějších závodních disciplínách, od evropských cestovních vozů až po světový rallyový šampionát.

Cestovní vůz

Slavný jezdec v kategorii cestovních vozů Win Percy zpečetil britský šampionát cestovních vozů (BTTC) 1984 za volantem Toyoty A60 Celica Supra.  O rok později se žezla ujal motocyklový závodník Barry Sheene, který přilákal velké davy fanoušků zvědavých na to, jak si legenda jedné stopy povede za volantem Toyoty Celica Supra. 
Le Mans

Závod Le Mans, považovaný za nejnáročnější test jezdců i závodních strojů, dostál své pověsti při dvou příležitostech, kdy do závodu na 24 hodin nastoupila GR Supra v závodních barvách Nippon Denso.  Kvůli silné konkurenci, mechanickým problémům a nehodám na trati dosáhla GR Supra v roce 1995 pouze na 14. místo v celkovém pořadí, i tak stále pozoruhodné. V dalším ročníku se Toyotě bohužel nepodařilo závod dokončit. Následná historie ukázala, že prokletí Toyoty v závodu Le Mans tím pouze začalo…
Celonárodní japonský šampionát GT

Toyota GR Supra v letech 1995 až 2005 dominovala celonárodnímu japonskému šampionátu GT (JGTC). Ve čtyřech ročnících se tomuto vozu podařilo mistrovství JGTC vyhrát – 1997, 2001, 2002, 2005 – a i přes ukončení výroby v roce 2002 tovární týmy velmi úspěšně pokračovaly s Toyotou Supra až do posledního závodu v roce 2007.
Rallye

Po prvotních úspěších Pera Eklunda za volantem Toyoty Celica Supra v britském rallyovém mistrovství se GR Supra A70 poprvé představila v rallyových soutěžích skupiny A a ukázala svůj potenciál zejména v náročném africkém terénu při proslulé Rallye Safari.