1. Elektrifikace
  2. Elektricky pohon
Chci...
Chci...

Elektrický pohon

POZITIVNÍ ENERGIE, NULOVÉ EMISE

Toyota je průkopníkem a předním výrobcem elektrifikovaných vozidel. První bateriový elektromobil této značky se objevil již v roce 1997. Po více než 25 letech vývoje a modifikací elektrifikovaných technologií, zahrnujících plně hybridní benzínový/elektrický pohon a elektrický pohon na bázi vodíkových palivových článků, vstupuje Toyota na trh s čistým bateriovým elektromobilem. Zdokonalení nabíjecího systému, zvýšení efektivity baterie, optimalizace výkonu a jízdní dynamiky – to jsou klíčové přednosti dnešních čistě elektrických vozů od Toyoty.

Vyzkoušejte si sami elektrický pohon od Toyoty a poznejte budoucnost vykreslující se přímo před vašima očima.

Typ konstrukce

Bateriový elektrický pohon vyžaduje nabíjení z externího napájecího zdroje. Nabíjení lze provádět třemi způsoby: na veřejných rychlonabíjecích stanicích, doma z běžné domovní zásuvky, resp. prostřednictvím speciálního wallboxu. Z mnoha dalších výhod elektrického pohonu jmenujme jízdu bez přímých emisí nebo dostupnost maximálního točivého momentu již od nulových otáček.

0 g/km

Nulové emise škodlivých plynů

1 000 000 km

Dlouhá záruka na baterii

150 kW

Maximální nabíjecí výkon

Dojezd 516 km

Maximální dojezd s plně nabitou baterií

30 min

Minimální doba nabíjení

Zjistěte více o klíčových součástech elektrického pohonu Toyota na příkladu Toyota bZ4X

Elektromotor a řídicí jednotka

Motor poskytuje za všech okolností maximální točivý moment a současná verze se také může pochlubit větším výkonem a je výrazně menší co do velikosti a hmotnosti než jeho předchůdce. Řídicí jednotka zase umožňuje proudění energie mezi trakční baterií a elektromotory a výrazně odlehčuje baterii, která tak může být mnohem lehčí a menší.

Trakční baterie s vysokou kapacitou

Lithium-iontová baterie o kapacitě 71,4 kW nabízí ideální kompromis mezi dojezdem a hmotností. S plně nabitou baterií činí dojezd přes 516 km. Účinný systém chlazení pomáhá zachovávat stabilní parametry bateriových článků, čímž zefektivňuje provoz i spolehlivost. Záruka na baterii se může prodlužovat až do 1 milionu kilometrů.

Elektromotor vzadu

Provedení AWD XMODE přináší druhý elektromotor k pohonu zadních kol. Stejně jako hlavní elektromotor disponuje výkonem 80 kW.

Další informace o konstrukci elektromobilů Toyota

Podvozková platforma

e-TNGA

  • Vysoká tuhost karoserie a vynikající jízdní chování
  • Optimální rozložení hmotnosti
  • Prostorný interiér

Baterie zabudovaná do podvozku

  • Extrémně nízké těžiště
  • Vyšší tuhost karoserie a bezpečnost posádky
  • Optimální využití prostoru a více místa pro cestující

Dva elektromotory

  • Dva elektromotory u provedení AWD XMODE, po jednom na každé nápravě
  • Dlouhý rozvor, podobný modelu Toyota Highlander
  • Rozestup 1000 mm mezi předními a zadními sedadly

Technologie

AWD XMODE

  • Elektrický pohon všech kol
  • Dva elektromotory po 80 kW
  • Terénní režimy jízdy pro stabilitu na všech površích

Elektromobily

V kategorii bateriových elektromobilů nabízí Toyota tři modely: pokrokové SUV Toyota bZ4X 4WD, kompaktní dodávku Proace City EV a osobní verzi Proace City Verso EV.

Toyota bZ4X

  • 516 km
    Dojezd
  • 0 g/km
    Emise CO2
  • 217 koní
    Nejvyšší výkon

Toyota
PROACE CITY EV

  • 275 km
    Dojezd
  • 0 g/km
    Emise CO2
  • 136 koní
    Nejvyšší výkon

Toyota
PROACE CITY VERSO EV

  • 275 km
    Dojezd
  • 0 g/km
    Emise CO2
  • 136 koní
    Nejvyšší výkon

Elektrifikace

Vize bezemisní budoucnosti oznámená Toyotou v roce 1996 se stává skutečností. Proslulé elektrifikované pohony značky – hybridní pohony, plug-in hybridy a elektromobily s vodíkovými palivovými články – se nově rozšiřují o vozy s bateriovým elektrickým pohonem. Čtyři spolehlivá hnací ústrojí vycházející ze stejné technologie jsou dalším krokem k úplné elektrifikaci celé modelové řady od Toyoty.

1992/1993

První divizi elektromobilů Toyota založila Toyota Motor Corporation. Toyota prodává 42 čistě elektrických vozů TownAce EV. Premiéra prvního elektrického sedanu – verze Crown Majesta EV.

1995

Premiéra elektrického provedení RAV4 EV. Vůz s baterií o kapacitě 27 kWh nabízel dojezd 153 km. Podobně jako nový model bZ4X používal tepelné čerpadlo, které výrazně snižuje spotřebu energie soustavy klimatizace.

2002

Toyota ve spolupráci s firmou GM vyvíjí systém externího indukčního nabíjení, umožňující plné nabití baterie za 6 hodin. Toyota v Japonsku a Kalifornii prodává 1000 elektromobilů RAV4 EV.

2022

Toyota v Evropě nabízí 3 modely se zdokonaleným bateriovým pohonem: bZ4X s režimem pohonu AWD XMODE a systémem chlazení a ohřevu baterie, kompaktní dodávkový vůz Proace City EV a osobní verzi Proace City Verso EV.

2030

Toyota plánuje uvést celosvětově 30 bezemisních modelů.

2035

Toyota plánuje nabízet pouze bezemisní elektromobily s bateriovým pohonem a vodíkové elektromobily se zápornými emisemi (schopné za jízdy čistit vzduch).

  • Elektromotor
    Zážehový
    motor
  • Řídicí jednotka se sestavou měniče (střídač a konvertor)
    Planetová
    převodovka
  • Trakční
    baterie
    Palivová
    nádrž

HYBRIDNÍ POHON

Benzínový/elektrický pohon, který nezávisle dobíjí baterii během jízdy, brzdění nebo stání vozidla s možností bezemisní jízdy v čistě elektrickém režimu.

  • Elektromotor
    Zážehový
    motor
  • Řídicí jednotka se sestavou měniče (střídač a konvertor)
    Planetová
    převodovka
    Podpora nabíjení
    z externího zdroje
  • Trakční
    baterie
    Palivová
    nádrž

PLUG-IN HYBRIDNÍ POHON

Benzínový/elektrický pohon s autonomním dobíjením a schopností dobíjení baterie z externí zásuvky k prodloužení dojezdu bez emisí v čistě elektrickém režimu.

  • Elektromotor
    Zásobníky
    na vodík
  • Řídicí jednotka se sestavou měniče (střídač a konvertor)
    Jednostupňová
    převodovka
  • Trakční
    baterie
    Palivové
    články

VODÍKOVÝ ELEKTRICKÝ POHON

Pohon založený na vodíkové technologii, kde palivové články vyrábějí elektřinu chemickou reakcí vodíku s kyslíkem. Jediným vedlejším produktem tohoto procesu je čistá voda.

  • Elektromotor
  • Řídicí jednotka se sestavou měniče (střídač a konvertor)
    Jednostupňová
    převodovka
    Podpora nabíjení
    z externího zdroje
  • Trakční
    baterie

BATERIOVÝ ELEKTRICKÝ POHON

100% elektrický pohon vyžadující nabíjení z externího napájecího zdroje.