1. Nová auta
  2. Příběh
Chci...

Příběh Toyoty Supra

Supra. Latinské slovo Supra znamená „nad/výše“ nebo „překračující“. A trefně označuje i nejproslulejší sportovní vůz od Toyoty, do nějž se zamilovalo tolik fanoušků.

Příběh legendy

Dnes, více než 16 let po ukončení výroby, se Supra stále těší kultovnímu postavení mezi obdivovateli sportovních vozů. Od hvězdné role v prvním dílu série akčních amerických filmů „Rychle a zběsile“ až po nabídku kol pro hráče titulu Gran Turismo® a generace nadšených tunerů a drifterů: Supra si již vydobyla pevné místo v popkultuře a inspirovala mladé i starší obdivovatele po celém světě.

Inspirace ikonou

Pokrevní příbuznost modelu Supra sahá dokonce až k nádherné Toyotě 2000GT ze 60. let minulého století. 2000GT se obtisklo do všech dosavadních provedení Toyoty Supra: dlouhá rozmáchlá kapota, kabina posunutá dozadu a uspořádání s řadovým šestiválcem a pohonem zadních kol.

Evoluce řady „A“

Během 24 let výroby se Supra postupně proměnila z dynamického a luxusního cestovního vozu v ryzí a nekompromisní sportovní vůz, jak si jej pamatujeme z 90. let minulého století. Podobně jako obdivovatelé těch nejvlivnějších vozů automobilové historie se na jednotlivé generace Supry odkazujeme pomocí interních kódů podvozku: A40, A60, A70 a A80.

Duše Supry

Všemi generacemi Toyoty Supra se jako červená nit táhnou dva klíčové atributy, které náš kultovní sportovní vůz definují a které lze vysledovat nazpět až k modelu 2000GT. Hladký a agilní řadový šestiválec, resp. uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol pro ten nejryzejší požitek z jízdy.

Kiičiro Toyoda (zakladatel Toyoty), 1952

„Podobně jako atleti testují své schopnosti podáváním nejlepších možných výkonů na Olympiádách, automobilky využívají závodění jako příležitost posouvat jízdní výkony až na samotné hranice možností a bojovat o převahu nad ostatními, čímž mohou objevovat nové cesty k posouvání automobilových technologií.“

Závodní kořeny

Po uvedení studie GR Supra Racing Concept od TOYOTA GAZOO Racing nemohlo být spojení motorsportu s Toyotou GR Supra A90 jasnější. Nicméně Toyota při vývoji sériových vozů přikládá motorsportu význam již po desítky let.
Zjistěte více

Muž s jasným posláním

Za každým skvělým vozem stojí brilantní mozek. V případě nové Toyoty Supra je autorem vize veterán značky Toyota, pan Tetsuja Tada, hlavní konstruktér projektu A90.

Tetsuja Tada byl jako syn rallyového jezdce od malička posedlý automobilovými magazíny, které upřednostňoval před obvyklými komiksy manga, a tak nepřekvapí, jakým motoristickým nadšencem se nakonec stal. Po epizodě v roli navigátora vlastního otce pokročil do světa rallyového závodění, a dnes tak s láskou vzpomíná, jak ladil nastavení svého prvního vozu, Toyoty Corolla AE86, podle svého vkusu.

Po nástupu do Toyoty v roce 1987 se Tada věnoval vývoji nejmodernější technologie ABS pro rallyový tým Toyoty. Koncem 90. let pracoval se svým tehdejším šéfem Isaem Tsuzukim, hlavním konstruktérem řady nejvýznamnějších sportovních vozů Toyoty (včetně modelů Celica, MR2 a A80 Supra), kdy získal obsáhlejší dovednosti a zkušenosti, které následně využil u dalších vozidel včetně rodinného modelu Toyota Raum.

Návrat Supry

O několik let později konečně přišla šance, o níž dlouho snil: navrhnout vůz přinášející ničím neředěné potěšení za volantem s potenciálem k Toyotě opět přilákat fanoušky sportovních vozů. Tím vozem bylo GT86. Nový sportovní vůz od Toyoty vynikal schopností opět nabídnout řidičům všech schopností potřebnou sebejistotu pro radost za volantem a získal si ohromné uznání po celém světě pro nespoutaný požitek z jízdy.

V roce 2012, kdy se GT86 začalo objevovat na silnicích, dostal pan Tada vysněný úkol. Tentokrát si žádal veškeré jeho zkušenosti, odhodlání a houževnatost. Byla to příležitost navrhnout nekompromisní sportovní vůz, přinášející vrcholné potěšení za volantem a nesoucí označení, které na trhu chybělo již příliš dlouho.