CELICA

Historie sportovních vozů Toyota (část 3)

V okamžiku, kdy Celica v roce 1970 poprvé otočila svými koly, byla předurčena stát se hvězdou - snad k tomu přispělo i označení, které ve španělštině znamená ‘nadpozemský’ či ‘nebeský’. Cílem konstruktérů Toyoty Celica bylo zprostředkovat řidičům větší pocit svobody spojením praktického interiéru, sportovního charakteru a dostupné cenovky.

Nadpozemská Celica

Přestože návrháři kladli důraz především na pohodlí a snadné ovládání, Celica měla v zatáčkách uspokojit i opravdové automobilové nadšence. Nezávislé zavěšení předních kol v kombinaci se zadním zavěšením čtyřmi rameny díkybohu v ostrých zatáčkách nezklamalo.

Celica čtvrté generace z roku 1985 přinesla markantní změnu v podobě nového uspořádání s pohonem předních kol (namísto dřívějšího pohonu kol zadní nápravy). Za zmínku stojí především verze GT-Four z roku 1986, která představila stálý pohon všech kol a agilní motor DOHC o výkonu 185 koní – tehdy nejvýkonnější dvoulitrový agregát v Japonsku – a vytvořila tak skvělou zbraň k získání titulu ve světovém rallyovém šampionátu (WRC).

/
/
 
/
/

Na úspěch nemusel tým dlouho čekat. V roce 1990 si titul pro závodní jezdce vybojoval Carlos Sainz (poprvé pro japonského výrobce), který současně získal druhé místo v soutěži o pohár konstruktérů. V roce 1992 spatřil světlo světa nový speciál homologovaný pro WRC s označením GT-Four RC (zkr. Rally Competition). Ten navázal na předchozí úspěchy ziskem titulu pro závodní jezdce WRC a poháru konstruktérů v letech 1993 a 1994 (piloti Juha Kankkunen, resp. Didier Auriol).

V roce 1999 pak vznikla sedmá generace Toyoty Celica; ti, kteří tehdy přihlíželi slavnostnímu odhalování vozu jistě netušili, že jde o poslední interpretace tohoto modelu. Po 35 letech, sedmi různých generacích, bezpočtu vítězství v automobilových závodech a více než 4 milionech prodaných vozů se otočila poslední stránka v historii modelu Celica. Díkybohu, vzpomínky na nejjasnější hvězdy nevyblednou ani za celý život…

SUPRA

Historie sportovních vozů Toyota (část 4)

Zásady pro soubory cookie

TMCZ využívá technologii cookie pro zlepšení stránek TOYOTA. Svůj webový prohlížeč můžete nastavit tak, aby cookies nepřijímal zde.