Příběh

FOUR

GT-FOUR

Označení, které je synonymem špičkových výkonů a ikonou rallyových soutěží 80. a 90. let minulého století – v disciplíně vyžadující výkon, přesnost a sebejistotu. Tradice nyní pokračuje – více než 20 let poté, co Celica GT-FOUR naposledy dostávala publikum do varu. Tentokrát jako GR-FOUR, nejmodernější systém pohonu 4WD v nové Toyotě GR Yaris.

Úspěch na každém povrchu


Pohon GT-FOUR, navržený nejen pro radost nadšenců na jejich oblíbených cestách, ale i k vítězství na nejvyšší úrovni motoristického sportu, vždy byl a stále je rozlišujícím znakem vozů Celica. Seznamte se s několika vybranými body její zářné kariéry.

Homologovaný model Celica ST165 GT-FOUR


1986 – 1989

Motor
2,0 litru DOHC Turbo (3S-GTE)
Výkon
185 k
Točivý moment
249 Nm
Hmotnost
1480 kg

Celica ST165 GT-FOUR, vycházející ze čtvrté generace liftbacku Celica, používala stálý s pohon všech kol a tehdy vůbec nejvýkonnější japonský motor 2,0 litru. Provedení GT-FOUR, snadno rozpoznatelné podle větších otvorů sání v předním nárazníku a nápadného polepu, měl být dokonalým nástrojem týmu TTE (Toyota Team Europe) k útoku na mistrovský titul ve WRC.

Rallyový vůz Celica ST165 GT-FOUR


1988 – 1991

Premiéra ve WRC
Korsická rallye 1988
První vítězství ve WRC
Rallye Austrálie 1989
Vítězství ve WRC
13
Mistrovské tituly ve WRC
Mistrovský titul WRC pro závodní jezdce v roce 1990

Celica ST165 GT-FOUR byla nejen prvním soutěžním rallyovým vozem Toyota s pohonem všech kol, ale též první Toyotou schopnou postavit se soupeřům na nejvyšší úrovni světového rallyového šampionátu (WRC). Carlos Sainz po opatrné premiéře v roce 1988 a prvním vítězství ve WRC v roce 1989 si za volantem ST165 GT-FOUR dojel až pro titul mistra světa WRC za rok 1990.

Homologovaný model Celica ST185 GT-FOUR


1989 – 1993

Motor
2,0 litru DOHC Turbo (3S-GTE)
Výkon
225 k
Točivý moment
304 Nm
Hmotnost
1390 – 1520 kg

Celica ST185 GT-FOUR vycházela z páté generace liftbacku Celica. Model v Japonsku označovaný GT-FOUR RC a v Evropě známý jako Carlos Sainz Limited Edition se od standardních provedení odlišoval nápadným otvorem sání na kapotě, odlehčenými nárazníky a číselným označením. Pro účely homologace bylo vyrobenou pouze 5000 vozů ST185 GT-FOUR, po nichž se ihned zaprášilo.

Homologovaný model Celica ST185 GT-FOUR


1992 – 1994

Premiéra ve WRC
Rallye Monte Carlo 1992
První vítězství ve WRC
Rallye Safari 1992
Vítězství ve WRC
16
Mistrovské tituly ve WRC
Titul mistra světa pro závodní jezdce v letech ’92, ’93, ’94; mistrovský titul v kategorii továrních týmů v letech ’93, ’94

Model Celica ST185 GT-FOUR je až doposud vnímán jako historicky nejúspěšnější rallyový vůz značky Toyota. Během tří let svého angažmá ve WRC posbíral 16 vítězství WRC, tři tituly mistra světa WRC pro závodní jezdce a dvě mistrovské korunky WRC v kategorii továrních týmů. Celica ST185 GT-FOUR, okamžitě rozpoznatelná díky svému proslulému válečnému zbarvení v odstínech značky Castrol (bílá, zelená a červená), stylově dovezla Carlose Sainze, Juhu Kankkunena a Didiera Auriola k mistrovským titulům ve WRC.

Homologovaný model Celica ST205 GT-FOUR


1994 – 1999

Motor
2,0 litru DOHC Turbo (3S-GTE)
Výkon
255 k
Točivý moment
304 Nm
Hmotnost
1390 – 1440 kg

Celica ST205, vycházející z nepřehlédnutelného liftbacku šesté generace ‘s pevnými světlomety’, byla až doposud nejvýkonnějším modelem GT-FOUR. Homologační model, vyráběný v rámci limitované edice pouhých 2500 kusů, používal lehkou hliníkovou kapotu, výkonnější ‘čtyřpístkové’ brzdy a vylepšené přeplňování s mezichladičem ke zvýšení výkonu o dalších 30 k. A motivace? Zisk dalšího mistrovského titulu ve WRC.

Rallyový vůz Celica ST205 GT-FOUR


1994 – 1997

Premiéra ve WRC
RAC Rallye 1994
První vítězství ve WRC
Korsická rallye 1995
Vítězství ve WRC
1
Mistrovské tituly WRC
0

Celica ST205 GT-FOUR měla teoreticky všechny ingredience nezbytné k dosažení úspěchu: genetickou výbavu vítězů šampionátu, špičkovou aerodynamiku a jedinečné řešení zamezující zpožďování systému přeplňování. S výjimkou Auriolova vítězství na korsické rallye a např. úžasného dojezdu na 2., 3. a 4. místě na Novém Zélandu však bohužel potenciál tohoto vozu nebyl nikdy přetaven v mistrovský titul, a tým proto v roce 1998 obrátil svoji pozornost k nové Corolle.

Vaše nastavení pro soubory cookie

Naše webové stránky používají soubory cookie, abychom vám mohli poskytovat lepší služby. Pokud vůči tomu nemáte námitek, používejte tyto webové stránky jako obvykle; v opačném případě se zde můžete informovat o tom, jak nastavení pro soubory cookie změnit.

Potvrďte své předvolby označením zaškrtávacího políčka v případě, že souhlasíte; pokud nesouhlasíte, zaškrtnutí zrušte: